
Ferrari a Kubica slaví historický triumf v Le Mans
Na okruhu Circuit de la Sarthe se o víkendu psala motoristická historie. Víkendový 24hodinový závod v Le Mans skončil senzačním vítězstvím soukromého týmu AF Corse, který s vozem Ferrari 499P #83 a posádkou Robert Kubica, Phil Hanson a Yifei Ye udolal tovární konkurenci. V dramatickém finále vybojoval nečekaný, ale zasloužený triumf a s ním i zápis do dějin.
Zvlášť silný příběh má tento výsledek pro Roberta Kubicu. Polský jezdec, který v roce 2011 přežil těžkou havárii při rallye, se po letech bolesti, zklamání i tvrdé dřiny dočkal momentu naprostého zadostiučinění. Po účasti ve Formuli 1, DTM i vytrvalostních šampionátech se stal prvním Polákem, který dokázal ovládnout slavný závod v Le Mans. Jeho cesta je příběhem houževnatosti, víry a nikdy nevyhaslé ambice.

Závod byl napínavý až do posledních metrů. Ferrari #83 porazilo tovární Porsche #6 o pouhých 14,084 sekundy a úspěch značky v podobě 1. a 3. místa potvrdil tovární vůz #51 s trojicí Pier Guidi, Giovinazzi a Calado. Právě souboj s Porsche Penske o vítězství byl jedním z nejsilnějších momentů celého víkendu a ukázkou extrémní vyrovnanosti v kategorii Hypercar.
Robert Kubica se do vozu posadil přibližně v polovině závodu a jeho stinty patřily k nejpřesvědčivějším. Vůz držel v tempu, které odpovídalo čelu startovního pole, a přestože se tým musel během závěrečné fáze potýkat s technickými potížemi na převodovce, dokázal odolat tlaku soupeřů a udržet první místo až do cíle. Právě tato houževnatost a klid ve vypjatých chvílích činí vítězství ještě cennějším.
Historický rozměr je navíc dvojitý: AF Corse je prvním zákaznickým týmem, který vyhrál celkové pořadí Le Mans od roku 2005. Ferrari navíc získalo třetí vítězství v řadě, což se v éře Hypercar stává impozantní bilancí. Značka z Maranella tak opět potvrzuje, že návrat do vrcholného vytrvalostního závodění nebyl jen jednorázovým gestem, ale cíleným a úspěšným tažením.
Vítězství přineslo i další milníky – Kubica je prvním Polákem a Yifei Ye prvním Číňanem, kteří kdy dokázali vyhrát v absolutním pořadí Le Mans. V závodě, který je často považován za nejtěžší motorsportovou výzvu na světě, je takový úspěch nejen sportovní, ale i symbolický.
Tým AF Corse ujel během závodu celkem 387 kol, což je nejvíce v éře Hypercar a pouhých deset kol od absolutního historického rekordu. Díky několika fázím se safety carem trval letošní závod rekordních 24 hodin, 2 minuty a 53 sekund, což jen podtrhuje mimořádné nasazení všech účastníků.
Robert Kubica po závodě neskrýval emoce. Výsledek označil za „perfektní“ a s úlevou přiznal, že šlo o symbolické uzavření jedné velmi složité kapitoly kariéry. „Byl to týmový úspěch a zasloužili jsme si ho,“ uvedl bez patosu, ale s hrdostí, která rezonovala celým paddockem.
Vítězný stroj Ferrari 499P používá třílitrový vidlicový šestiválec F163 s dvojitým přeplňováním, který je spojen s hybridním systémem ERS pohánějícím přední nápravu. Celkový výkon činí přibližně 500 kW (680 koní), což z něj dělá nejen rychlou, ale i mimořádně účinnou zbraň v dlouhodobém zatížení.