
iDrive v úplně novém
Ještě celkem dobře se pamatuju, když BMW jako první přišlo s vícesměrovým otočným ovladačem. Někteří se proti němu bouřili, přišel jim divný, ale většina lidí časem uznala, že jen málokterá automobilka vymyslela lepší způsob ovládání čím dál složitějších a chytřejších palubnách informačních systémů. Jenže doba se mění a otočný ovladač upadá opět v nemilost. A nejen to, v nové generaci bavoráků se totiž změní prakticky úplně všechno.
BMW chystá novou generaci infotainmentu – a myslí prý od základu novou. Z té současné nevychází ani trochu, je to systém vyvinutý od nuly, ale samozřejmě založený na dosavadních poznatcích. Jedním z nich je, že majitelé současných bavoráků při ovládání infotainmentu prakticky nepoužívají původní otočný ovladač iDrive, i když ho v autě mají. V příští generaci tedy nadobro zmizí. Zmizí také polovina současného ultraširokoúhlého displeje – a to ta přímo před řidičem. Zůstane velký displej uprostřed auta jako v Tesle – jen spíš na šířku a podle fotek nikoliv obdélníkový, ale kosodélníkový. Místo klasického přístrojového displeje pak nové bavoráky přinesou dlouhou displejovou lištu přímo na spodní hraně předního okna, pravděpodobně ve formě head-up displeje promítajícího na zatmavenou spodní část skla a kombinovanou ještě s klasickým head-up displejem přímo před řidičem, promítajícím se na okno ve výšce pohledu. Na liště se budou zobrazovat základní provozní údaje na straně řidiče a až šest programovatelných grafických ukazatelů uprostřed vozu a na straně spolujezdce, na head-up displeji před řidičem pak pokyny navigace a podobně.

BMW ukázalo i nový volant, ze kterého osobně moc nadšený nejsem. Má čtyři příčky, což je designově neobvyklé, ale docela zajímavé – ale bohužel je také zploštělý zhora i zdola, takže není kulatý, což je prostě nejlepší a nikdo mi to nevymluví. A co hůř, BMW mluví o haptických ovládacích prvcích, které budou podsvětlené jen když je budete chtít použít. Nevím, uvěřím tomu, až si to vyzkouším a nebudu při tom omylem ladit jinou radiostanici, nebo nechtěně vytáčet číslo svého zubaře. Středová obrazovka infotainmentu pak bude podsvětlená maticí diod a budete si jí moci přizpůsobit podle svého – včetně tapety na pozadí. Také se ale na ní objevuje kompletní ovládání klimatizace, což není zrovna ideální. Designéři se ale brání, že důležité funkce nechali na fyzických tlačítkách – například vyhřívání skel, změnu hlasitosti, ovládání zpětných zrcátek a řazení. Nový operační systém i design prvků infotainmentu se poprvé objeví už koncem tohoto roku v modelu BMW Neue Klasse iX3, elektrickém pokračovateli současného trojkového crossoveru. Takže si počkejme a uvidíme.








